Korzyści i szkody, wartość odżywcza i kaloryczność gruszki

Znanych jest kilka tysięcy odmian gruszek, a do celów spożywczych używa się tylko kilkadziesiąt (żółta, zielona, ​​czerwona). Każdy gatunek ma swój własny skład chemiczny, ale wartość energetyczna jest prawie taka sama dla każdego.Gruszka jest jednym z owoców dopuszczonych w diecie nawet dla niemowląt, ponieważ jest hipoalergiczna i niskokaloryczna, jest cennym źródłem witamin, minerałów i substancji biologicznie czynnych, co jest niekwestionowaną zaletą w dietologii i dostosowaniach żywieniowych w przypadku choroby.Zalecana

Zawartość kalorii

Tradycyjnie odmiany gruszek dzieli się na stołowe i deserowe, zawartość kalorii w tej ostatniej jest nieco wyższa.

100 gramów masy gruszkowej zawiera 40-50 kilokalorii, w zależności od odmiany i stopnia dojrzałości produktu.

Ile kalorii ma gruszka, możesz dowiedzieć się z tabeli, która podsumowuje wartość odżywczą różnych odmian gruszek znajdujących się na rynku:

Różnorodność Zawartość kalorii w gruszce, kcal na 100 gramów
Pstrąg 42
Konferencja 54.4
Williams 47.5
Opat 48.1
Księżna 42
Pakham 42
chiński 42

Przeciętny owoc gruszki waży ok. 150 g. Istnieją odmiany ogrodowe, uprawiane przez człowieka, których wielkość jest porównywalna z kurzem. Nie można dokładnie określić, ile kalorii zawiera 1 sztuka, dlatego wartość energetyczną oblicza się na 100 gramów produktu.

Należy zauważyć, że po obróbce cieplnej owoce zachowują swoją użyteczność. Suszone, suszone gruszki są doskonałym źródłem tych samych składników odżywczych, które znajdują się w świeżych owocach.

Wartość energetyczna gruszek suszonych jest większa niż świeżych – 100 gram suszonych owoców zawiera 250 kalorii. Powodem tego jest odwodnienie produktu w wyniku suszenia.

Oskórowany czy nie?

Skórka gruszki jest cennym źródłem witamin, minerałów i pierwiastków śladowych. Zawiera więcej fitoskładników niż sam owoc.

Fitoskładniki to pożyteczne substancje biologicznie czynne, których stosowanie zwiększa odporność organizmu na choroby dzięki obecności naturalnych przeciwutleniaczy. Osoby, które jedzą wystarczającą ilość owoców bogatych w fitochemikalia są mniej podatne na raka, a także nie są podatne na choroby serca i demencję starczą.

Wartość odżywcza, analiza chemiczna owoców

KBZHU – skład odżywczy produktu, czyli ilościowe wskaźniki białek, tłuszczów i węglowodanów:

Julienne Białka, gram Tłuszcz, gram Węglowodany, gram
Pstrąg 0.35 0.35 10.9
Konferencja jeden 2 12.4
Williams 0.6 0.3 11.3
Opat 0.41 0.5 10.18
Księżna 0,4 0.3 jedenaście
Pakham 0,7 0,2 11.2
chiński 0,4 0.0 11.7

Gruszka zawiera witaminy A, B, C, PP, B2, B5, B6, E, B9, K, H, beta-karoten, pierwiastki śladowe: jod, miedź, selen i żelazo. Makroskładniki pokarmowe – potas, wapń, siarka, sód, fosfor. Olejki eteryczne i niektóre korzystne kwasy organiczne uzupełniają listę składników odżywczych.

Korzyści i szkody, wartość odżywcza i kaloryczność gruszki

Wpływ na organizm

  • Zmniejsza poziom cholesterolu we krwi.
  • Pomaga uzupełniać zasoby energii.
  • Działa przeciwzapalnie i jest przydatny przy przeziębieniach.
  • Dzięki swoim właściwościom opalającym pomaga radzić sobie z biegunką.
  • Normalizuje pracę jelit dzięki przyswajalnemu błonnikowi.
  • Zwiększa odporność i działa przeciwbakteryjnie.
  • Dzięki optymalnej proporcji makroskładników odżywczych pomaga wzmocnić tkankę kostną.
  • Olejki eteryczne w składzie pomagają usuwać sole z nerek, dzięki czemu owoc jest stosowany jako naturalny środek moczopędny i pomocnik przy zapaleniu gruczołu krokowego u mężczyzn.
  • Wpływa korzystnie na stan skóry i włosów – znajduje szerokie zastosowanie w kosmetyce.
  • Obecność fruktozy umożliwia jej spożywanie przez diabetyków.
  • Nasiona owoców pomagają przy inwazji robaków pasożytniczych.
  • Żelazo zawarte w owocach wspomaga procesy hematopoezy w organizmie: owoc jest wskazany do anemii.
  • Stosowanie owoców gruszki nie powoduje zgagi, co jest ważne przy sporządzaniu diety w wielu chorobach narządów wewnętrznych.

Mówiąc o korzyściach zdrowotnych i szkodliwych skutkach, należy pamiętać: gruszki mają właściwości garbujące, ale nadmierne spożycie świeżych owoców może powodować rozstrój jelit na skutek spożycia zbyt dużej ilości błonnika. Kompoty i wywary z tych owoców są używane jako środek na biegunkę, ponieważ wysoka zawartość garbników pomaga wzmocnić stolec.

Dieta gruszkowa na odchudzanie

Gruszka jest produktem niskokalorycznym, dlatego jej stosowanie jest wskazane w dietach odchudzających. Utracie wagi sprzyja również właściwość owoców do przyspieszania procesów metabolicznych w organizmie człowieka. Zawarta w nich fruktoza nie wpływa na poziom cukru we krwi, w przeciwieństwie na przykład do jabłka, które ma wysoki poziom glukozy.

Istotą diety gruszkowej jest stopniowe obniżanie poziomu kalorii w diecie. Organizm, nie otrzymując energii z pożywienia, wydobywa ją ze zgromadzonego tłuszczu, spalając.

Dozwolone pokarmy z tą dietą:

  • twarde sery;
  • owoce warzywa;
  • nabiał;
  • niskotłuszczowe odmiany ryb i mięsa;
  • chleb dietetyczny;
  • zboża nieodżywcze;
  • jajka;
  • herbata, woda.

Dzienna objętość płynu wynosi co najmniej 1,5 litra. Smażone, wędzone mięso, pikle, pikle, słodycze są zabronione. Posiłki – minimum 5 razy dziennie, w małych porcjach.

Czy kobiety w ciąży i karmiące mogą jeść gruszki?

Gruszki przydają się również kobietom w ciąży, zwłaszcza w pierwszym trymestrze ciąży: dzięki obecności kwasu foliowego są niezwykle korzystne podczas tworzenia się układu nerwowego dziecka. Owoce nie powodują alergii, tworzenia się gazów, zgagi. Jest doskonałym źródłem witamin, minerałów i składników biologicznie czynnych.

Środki ostrożności

Nie ma ścisłych przeciwwskazań do stosowania preparatu w codziennym żywieniu i stosowaniu w dietach, są jednak pewne ograniczenia:

  • Gruszki nie pasują do mięsa. Prawidłowe jest stosowanie ich między posiłkami, zachowując co najmniej godzinny odstęp czasu.
  • Owoce nie są spożywane na pusty żołądek i nie są popijane wodą.
  • Niedojrzałe owoce mogą powodować rozstrój jelit.

Gruszki należy wybierać dojrzałe, świeże, bez śladów zepsucia. Jeśli wygląd jest wątpliwy, warto przeprowadzić obróbkę cieplną: zagotować kompot, upiec i lepiej odmówić użycia takiego produktu.

Michal Zebrowski
Michal Zebrowski
Edytor Serwisu
Rate author
Przydatne Porady