Jak prawidłowo się odżywiać na wakacjach?

Nowy Rok i Święta Bożego Narodzenia to dla większości ludzi czas tolerancji gastronomicznej. Gorący czas świątecznych obiadów domowych, wizyty u krewnych i przyjaciół, obfite uczty i brak aktywności fizycznej – to wszystko jest ciężkim sprawdzianem dla organizmu. 

 Aby wakacje nie zostały przyćmione kłopotami i zakończone w szpitalnym łóżku, radzimy: 

– obserwuj umiar w jedzeniu, alkoholu 

– zwracać uwagę na dobór produktów spożywczych, ich jakość, zasady przygotowania, przechowywania i sprzedaży 

– ruszaj się więcej 

Osoby z przewlekłymi chorobami przewodu pokarmowego muszą zwracać szczególną uwagę na wybór potraw na stół noworoczny. Gastroenterolodzy tradycyjnie zalecają tej kategorii osób ostrożność w przypadku smażonych, tłustych i pikantnych potraw. 

Przede wszystkim konieczne jest przestrzeganie najbardziej optymalnej diety – ułamkowej, z umiarkowanymi posiłkami co 3-4 godziny. 

Pozwoli ci to zawsze pozostać najedzonym, a co za tym idzie, uniknąć przejadania się. Wybierając potrawy według własnych upodobań, najrozsądniej jest preferować białka, ponieważ dobrze nasycają organizm i są dobrze wchłaniane. Dodaj do nich świeże warzywa. Są bogate w błonnik, dzięki czemu dobrze zaspokajają głód i pomagają organizmowi przyswajać ciężkie pokarmy. Włącz do diety na święta Nowego Roku mięso i produkty rybne pieczone w piekarniku, gotowane na parze, zamiast podobnych smażonych potraw – jest to znacznie zdrowsze. 

Siadając przy świątecznym stole spróbuj rozpocząć posiłek od zimnych przystawek, sałatek warzywnych bez wysokokalorycznych sosów, wędlin czy niskotłuszczowych ryb. Takie jedzenie stworzy uczucie sytości w żołądku i nie pozwoli na nadmierny apetyt. 

http://cgon.rospotrebnadzor.ru/upload/medialibrary/002/002f14548269045665b1d018362c5af9.png

Wybierając posiłki białkowe, najlepiej trzymać się jednego konkretnego rodzaju białka. Jeśli więc zaczynasz od owoców morza i ryb, nie powinieneś mieszać ich z mięsem. Niezwykle ważne jest monitorowanie ilości spożywanej żywności. Najostrożniej jest używać osławionego majonezu, którym z całego serca napełniamy prawie wszystkie potrawy. Często to właśnie sosy wysokokaloryczne odpowiadają za szybki przyrost masy ciała podczas wakacji. Zastąp majonez sosem jogurtowym lub kefirowym. W ostateczności przygotuj majonez domowej roboty. Najzdrowsze opcje dressingów to sok z cytryny, sos sojowy lub ocet jabłkowy. 

http://cgon.rospotrebnadzor.ru/upload/medialibrary/7ae/7ae6a00804d4beccb811af8cfb66ba39.png

Kolejną zasadą zdrowego odżywiania jest powolne jedzenie i dokładne przeżuwanie. Nasz mózg otrzymuje sygnał sytości w ciągu 20 minut i ten czas wystarczy, aby przejadać się, a nawet nie poczuć się pełnym. Natomiast spokojne wchłanianie potraw pozwala na szybsze napełnienie i pełne delektowanie się smakiem potraw. 

Nie zapomnij o stosowaniu owoców, które są produktem miejscowym na każde wakacje, pozwalając nie zyskać dodatkowych kalorii, a odmiany kwaśne są doskonałe w rozkładzie tłuszczów nasyconych. Naturalne soki nie będą zbędne na stole. Idealną opcją jest sok pomidorowy, który harmonijnie uzupełnia zarówno mięso, jak i ryby. Soki śliwkowe lub gruszkowe dobrze komponują się z sałatkami warzywnymi, soki jabłkowe świetnie komponują się z domowymi deserami. A co najważniejsze, wszystkie te napoje są dobre dla organizmu. 

Pamiętaj, nigdy nie pij alkoholu niewiadomego pochodzenia, kupionego z rąk nieznanych osób, bez oznakowania, w otwartym pojemniku, a ponadto różnych płynów i nalewek zawierających alkohol niespożywczy. 

Nie powinieneś pić alkoholu, nawet najlżejszego, na pusty żołądek, gdyż znacznie szybciej wchłonie się on do krwi i poczujesz się pijany. Dodatkowo jest to dodatkowe obciążenie dla wątroby, nerek i serca. Szczególną ostrożność powinni zachować ci, którzy mają choroby układu pokarmowego. Przed pierwszym kieliszkiem szampana lub wina zjedz przekąskę, na przykład kanapkę z kawiorem lub kawałek chudego mięsa. Nie zaleca się jednak łączenia różnego rodzaju wędlin, domowych marynat i marynat z alkoholem. 

Te proste wskazówki pomogą Ci zachować sprawność i zdrowie podczas wakacji. 

Michal Zebrowski
Michal Zebrowski
Edytor Serwisu
Rate author
Przydatne Porady