Czarna herbata: zalety i wady napoju, zawartość kalorii

Na świecie istnieje około 1500 różnych rodzajów herbat. Ale prawie wszystkie z nich są wykonane z tej samej rośliny – Camellia Sinensis. Różni się tylko metoda przetwarzania i warunki klimatyczne uprawy. Czarna herbata, zanim trafi na stół, jest poddawana złożonej obróbce, która składa się z kilku etapów. Najważniejsze jest fermentacja – proces biochemiczny, który nadaje napojowi znajomy smak i kolor.

Zawartość kalorii w czarnej herbacie zależy od mocy naparu, ale zakres jest niewielki – 0-1 kilokalorii na 100 gramów.Niektóre opcje wykorzystania napoju i wartości energetycznej można znaleźć w tabeli:

produkt Zawartość kalorii
Herbata liściasta cukrowa (1 łyżka) 33-35 kcal
Arkusz z dwiema łyżkami cukru 63-65 kcal
Liściaste z niskotłuszczowym mlekiem (3 łyżki) Około 35 kcal
Liść i 2 łyżki skondensowanego mleka 80 kcal
Herbata liściasta z miodem (1 łyżka) 25 kcal
Herbata sypana z cytryną 4 kcal
Czarny z dodatkami (bergamotka, mięta) 2 kcal

Zawartość BJU (dla porównania podano niektóre napoje):

produkt Kcal Białko Tłuszcze Węglowodany
Czarna herbata bez cukru 0 0,1 0 0
Bez zielonego cukru 0 0 0 0
Czarna kawa 21.4 2.1 0.6 1.5
Kakao 377 24 17 33.1

Kilka szklanek (200 ml – 250 ml) bez cukru dziennie przydaje się do utraty wagi, ponieważ zamiast kalorii osoba otrzymuje tylko przeciwutleniacze i inne substancje, które mają korzystny wpływ na trawienie.

Skład i korzyści

W składzie znajdują się następujące substancje:

  • witaminy z grupy A, B, P i K;
  • różne aminokwasy i garbniki;
  • kofeina;
  • pierwiastki śladowe (wapń, magnez, sód, żelazo i inne) – w niewielkich ilościach.

Odpowiednio przygotowany napój ma wiele korzystnych właściwości:

  • ożywia, aktywuje mózg;
  • poprawia koncentrację i uwagę;
  • łagodzi bóle głowy;
  • poprawia krążenie krwi w mózgu;
  • wzmacnia układ odpornościowy;
  • zapobiega ryzyku rozwoju próchnicy;
  • poprawia usuwanie nadmiaru płynu z organizmu, stymulując czynność nerek;
  • zmniejsza ból mięśni;
  • normalizuje trawienie w przypadku niestrawności;
  • pomaga w walce z depresją, zmęczeniem i przepracowaniem;
  • oczyszcza organizm ze szkodliwych substancji;
  • poprawia ogólną kondycję organizmu.

Zasady przygotowania i stosowania

Aby czarna herbata była bardziej korzystna, należy pamiętać o zasadach jej parzenia.

Pierwsza rzecz do rozważenia: wielokrotne gotowanie wody i dodawanie nowego płynu do przegotowanej jest niedopuszczalne. Aby przygotować herbatę, zarówno czarną, jak i zieloną, należy wziąć tylko świeżą wodę i podgrzać ją do 95 stopni. Zaleca się parzyć nie w filiżance, ale w specjalnym imbryku. Wtedy smak będzie jaśniejszy i bogatszy.

W celu równomiernego podgrzania liści herbaty należy wlać do czajnika wrzątek i po kilku sekundach wylać. Podgrzeje to imbryk, a liście po dodaniu wody w pełni rozwiną swój smak i aromat. Następnie dodaje się liście herbaty w określonej proporcji – na 200 ml wody jedną łyżkę liści (możesz 1,5, jeśli chcesz, aby herbata była mocniejsza, ale nie więcej). Zaleca się parzyć herbatę przez 5 minut dla miękkiej wody, 7 minut dla twardej wody. I dopiero wtedy możesz zacząć pić herbatę.

Ten napój jest zdrowy, ale z umiarem. Zaleca się pić nie więcej niż dwie filiżanki dziennie (4, jeśli nie mocne). Dzieje się tak, ponieważ herbata zawiera kofeinę, która może podnosić ciśnienie krwi. Najlepiej też nie parzyć napoju dwa razy. Jeśli parzona herbata pozostaje na stole przez długi czas, staje się mniej przydatna. To samo dotyczy napoju paczkowanego – jedno opakowanie należy zaparzyć tylko raz.

Napój spowalnia proces trawienia i nie należy go spożywać bezpośrednio po jedzeniu. Zaleca się odczekać co najmniej 40 minut po jedzeniu.

Ze względu na zawartość kofeiny w napoju lepiej rano pić czarną herbatę. Tak więc osoba będzie czuła się energiczna przez cały dzień, a wieczorem będzie mógł spać spokojnie.

Czarna herbata: zalety i wady napoju, zawartość kalorii

Herbata z dużych liści jest zdrowsza niż torebki herbaty. Wytwarzając produkt w workach, producenci mogą dodawać tam surowce niskiej jakości. Ponadto papierowe torebki herbaty zawierają specjalne składniki: włókniste substancje drzewne (około 70%) i włókna termoplastyczne (około 30%). Ich dodatek jest konieczny, aby torby nie rozpadły się pod wpływem wysokiej temperatury i wody. Możesz użyć nici, spinacza lub kleju, aby połączyć krawędzie.

Określenie jakości produktu w saszetkach nie jest trudne. Jeśli w pudełku jest czarny pył (kurz), oznacza to, że herbata jest bardzo niskiej jakości i jest kilka liści herbaty.

Przeciwwskazania

Czarna herbata to jeden z najpopularniejszych napojów, ale ma też przeciwwskazania. Przede wszystkim jest to indywidualna nietolerancja kofeiny. Objawy nietolerancji: bóle głowy, przedłużająca się bezsenność, drżenie rąk, szum w uszach, kołatanie serca.

Napój jest przeciwwskazany do stosowania w czasie ciąży, powikłanej zatruciem. Czarnej herbaty należy unikać również w przypadku chorób, którym towarzyszy podwyższone ciśnienie krwi (nadciśnienie, jaskra itp.), Choroby nerek (szczególnie w fazie zaostrzeń), nieżyt żołądka i wrzody. Lepiej jest zrezygnować z czarnej herbaty w podwyższonej temperaturze ciała.

Wśród przeciwwskazań jest również wiek dzieci (do 12 lat). Wynika to z faktu, że herbata zawiera kofeinę, dzięki czemu układ nerwowy jest podekscytowany, więc po wypiciu napoju dzieci stają się niespokojne. Lepiej jest preferować specjalne buliony i mieszanki zalecane przez pediatrę.

Osobom, które bardzo lubią czarną herbatę, ale nie mogą jej używać ze względu na właściwości fizjologiczne, można polecić rozcieńczenie jej mlekiem. Jeśli pijesz tę herbatę w małych ilościach (do dwóch filiżanek dziennie), nie zaszkodzi to ciału. Wymagana jest wcześniejsza konsultacja z dietetykiem.

Michal Zebrowski
Michal Zebrowski
Edytor Serwisu
Rate author
Przydatne Porady